IDG's

Voor het vak PI zijn wij aan de slag gegaan met Inner Development Goals (IDG's). Dit zijn gebieden waarop je jezelf kunt leren kennen en ontwikkelen. Voor deze lessen hebben wij in groepen workshops en een presentatie voorbereid. Het presentatiemateriaal vind je hieronder. Verder heb ik voor 3 van de IDG's een STARR reflectie geschreven. Aan de hand van deze reflecties heb ik 3 leerdoelen opgesteld voor periode 3 en 4. Deze kan je hieronder ook vinden.

STARR-reflecties


IDG 1. Samenwerken

Situatie: Tijdens het organiseren van een evenement merkte ik dat er onduidelijkheid was over wie verantwoordelijk was voor het regelen van de locatie en de techniek. Hierdoor ontstond vertraging.

Taak: Mijn taak was om samen met het team te zorgen dat alles op tijd geregeld was.

Actie: Ik heb meteen een extra overleg gepland om duidelijkheid te scheppen en heb een overzicht gemaakt van alle taken en wie waarvoor verantwoordelijk was.

Resultaat: Vanaf dat moment verliep de samenwerking veel soepeler en was iedereen op tijd klaar met zijn of haar taken. Het evenement ging uiteindelijk goed van start.

Reflectie: Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om taken en verantwoordelijkheden duidelijk vast te leggen en regelmatig te checken hoe het ervoor staat.

IDG 2. Denken

Situatie: We wilden een programma maken dat écht aansloot bij onze doelgroep, maar er waren heel veel ideeën en meningen. Het was lastig om het overzicht te houden.

Taak: Mijn taak was om kritisch te kijken naar alle ideeën en samen tot een logisch programma te komen.

Actie: Ik heb alle voorstellen op een rijtje gezet en geanalyseerd wat het beste paste bij het doel en de doelgroep. Daarna maakte ik een helder schema en besprak dat met het team.

Resultaat: We hadden uiteindelijk een goed doordacht programma dat logisch in elkaar zat en aansloot bij wat de bezoekers verwachtten.

Reflectie: Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om eerst goed te analyseren en gestructureerd te werken, zodat je geen belangrijke dingen over het hoofd ziet.

IDG 3. Zijn

Situatie: Tijdens het evenement zelf merkte ik dat ik constant bezig was met rennen en regelen en daardoor niet echt aanwezig was in het moment.

Taak: Mijn taak was om het evenement in goede banen te leiden, maar ook om zelf rust uit te stralen.

Actie: Halverwege besloot ik bewust even stil te staan, diep adem te halen en de situatie te observeren voordat ik verder ging. Dit hielp me om meer in het moment te zijn.

Resultaat: Ik voelde me daarna rustiger en kreeg van anderen terug dat ik kalm en in controle overkwam, wat anderen ook rust gaf.

Reflectie: Ik heb geleerd dat het belangrijk is om niet alleen te focussen op taken, maar ook op hoe je zelf aanwezig bent en dat bewustzijn te trainen.


Leerdoelen

  1. Ik wil mijn communicatievaardigheden versterken door in teamprojecten actief feedback te vragen en te geven om zo de samenwerking te verbeteren.
  2. Ik wil mijn probleemoplossend vermogen vergroten door tijdens evenementen sneller knelpunten te signaleren en direct met passende oplossingen te komen.
  3. Ik wil mijn time management verbeteren door vooraf realistische planningen te maken en mezelf eraan te houden, zodat deadlines beter worden gehaald. 
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin