Semester 1

Gedurende het jaar zal ik mijzelf ontwikkelen op het gebied van de opleidingscompetenties. Op deze pagina vind je mijn voortgang binnen deze competenties aan de hand van door mij gestelde leerdoelen. Deze pagina fungeert als een leidraad voor het eerste semester van mijn jaar. 


Ontwerpen:


Mijn leerdoel op het gebied van ontwerpen is:

Aan het einde van semester 1 kan ik zelfstandig concepten bedenken vanuit verzamelde datasets.

Het verzamelen van data gaat mij al goed af. Ik ben goed in onderzoek doen en het analyseren van de uitkomsten van dat onderzoek. Wat ik de komende tijd wil leren is het proces na de analyse van de data. Ik zou graag willen leren hoe ik een concept kan bouwen vanuit de verzamelde en geanalyseerde data. Om dit te realiseren zal ik vooral veel initiatief nemen tijdens de opdrachten op school. Zoals ik in opdracht 2 ook al benoemde, denk ik dat je vooral veel kunt leren in de praktijk. Dit is dan ook wat ik ga doen. Een planning voor de komende periode voor het behalen van dit doel is er niet echt. Ik zal elke les gewoon blijven oefenen en initiatief blijven nemen.

Volgens mijn medestudenten heb ik me goed ontwikkelt wat betreft mijn leerdoel. Ze vinden dat ik goede concepten heb bedacht en dat de vormgeving beter gaat. Wel geven ze aan dat het grafisch vormgeven van bijvoorbeeld tabellen nog beter kan.

Plannen en organiseren:

Mijn leerdoel voor de competentie plannen en organiseren is:

Voor de start van semester 2 heb ik een systeem van plannen waardoor ik altijd minimaal 3 dagen voor de deadline klaar ben met mijn schoolopdrachten.

Plannen is voor mij altijd een valkuil geweest. Ik plan eigenlijk nooit en als ik het wel doen dan is dat in mijn hoofd. Ik wil mezelf aanleren om elke week een planning te maken met de taken die ik in die week moet volbrengen. Ik denk dat dat mij veel rust zal geven en dat het ervoor kan zorgen dat ik opdrachten aan kan leveren waarvan de kwaliteit beter is. Om dit te realiseren zal ik vooral veel gaan oefenen. Ik zal mezelf ertoe gaan dwingen om iedere week een planning te maken. Ik zal dit doen tot ik voor mezelf de meest effectieve manier van plannen heb gevonden. Ook zal ik veel gaan leren van mijn medestudenten. Sommigen zullen hetzelfde probleem hebben als ik maar er zullen er ook een aantal zijn die het plannen al wat meer onder de knie hebben. Ook voor dit doel bestaat er niet echt een planning voor het behalen van het doel. Ik zorg ervoor dat ik elke week op zondag een planning voor de week klaar heb staan.

Volgens mijn medestudenten heb ik ook dit leerdoel behaald. Zij vinden dat ik gestructureerd aan de slag ben gegaan tijdens de vorige periode. Ze vonden dat ik een goedde planning had opgesteld. De enige aanmerking die ze hadden was dat ik mij soms wat strenger aan deze planning kan houden.

Communiceren en samenwerken:

Mijn leerdoel voor de competentie communiceren en samenwerken is:

Ik wil binnen een maand een manier van communiceren hebben gevonden waardoor ik ongemotiveerde mensen binnen een groepsproject kan aansturen en hun werk laten doen.

Ik ben van nature iemand die goed kan communiceren en samenwerken. Ik heb alleen gemerkt dat mijn manier van communiceren alleen werkt met mensen die met mij op 1 lijn liggen. Binnen het groepsproject van OP 1 bijvoorbeeld, had ik een groepje die het liefst niks deed en als ze wat deden vooral slordig werk afleverden. Ik zou voor mezelf graag willen leren hoe ik met dat soort mensen om moet gaan. Om dit te realiseren zal ik experimenteren en in gesprek gaan met mensen die hier ervaring mee hebben. Ik zal tijdens de opdrachten op verschillende manieren proberen om mensen aan te sturen en te motiveren. Verder zal ik met mensen in mijn omgeving gaan praten over deze problemen. De planning van het experimenteren tijdens de opdrachten spreekt voor zich. Verder zal ik ten minste 1 gesprek per week hebben over dit probleem.

Mijn medestudenten vinden dat ik goed ontwikkeld ben in deze competentie. Ze geven aan dat ik mijn groepsleden goed kan motiveren en dat ik goed kan communiceren en leiding kan geven aan een groep. Een kritiekpuntje was dat ik soms wat strenger kan zijn in plaats van ervoor zorgen dat de sfeer altijd alleen maar goed is in de groep.

Leidinggeven en ondernemen:

Mijn leerdoel op het gebied van leidinggeven en ondernemen is:

Voor de start van OP 3 kan ik leidinggeven in een groep op een positieve manier, waardoor de groepsleden geen negatief beeld over mij krijgen.

In de afgelopen groepsopdracht heb ik gemerkt dat ik soms vrij hard en bot over kan komen. In mijn groepje gebeurde bijna niks en deed ik samen met iemand anders eigenlijk al het vuile werk. Als ik de andere groepsgenoten aan probeerde te sporen, merkte ik dat ik soms echt heel vervelend over kon komen. Ik zou graag willen leren hoe ik dit op een positieve manier zou kunnen doen, waardoor het wellicht ook meer effect zal hebben. Ik zal dit gaan doen door veel met mensen te praten en video's online te kijken. De planning hiervan ziet er als volgt uit: ik zal elk weekend ten minste 2 video's op het gebied van positief leiderschap kijken en ten minste 1 keer per week een gesprek voeren met een ervaringsdeskundige.

Ook hier vinden mijn medestudenten dat ik enorm ontwikkeld ben. Ze geven aan geen tip te kunnen bedenken. Ze vinden dat ik goed leiding kan geven aan een groep waarbij ik rekening hou met zowel de sfeer als de effectiviteit van het groepsproces. 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin