Semester 2
Terugblik op leerdoelen semester 1
In semester 1 heb ik gewerkt aan het versterken van mijn communicatievaardigheden door actief feedback te vragen in teamprojecten. Ook wilde ik mijn probleemoplossend vermogen vergroten door sneller in te spelen op knelpunten bij evenementen. Daarnaast had ik als doel mijn time management te verbeteren via realistische planningen. Deze leerdoelen hebben me meer inzicht gegeven in mijn functioneren binnen projecten. Zo heb ik geleerd vaker proactief feedback te vragen en beter te plannen. Toch blijft het lastig om tijdig knelpunten te signaleren en mijn planning strak aan te houden.
Tijdens semester 2 heb ik in voorgaande PI opdrachten een aantal leerdoelen opgesteld. Deze leerdoelen zal ik in deze opdracht verder uitwerken. De leerdoelen die ik he opgesteld zijn:
Ik wil mijn communicatievaardigheden versterken door in teamprojecten actief feedback te vragen en te geven om zo de samenwerking te verbeteren.
Ik wil mijn probleemoplossend vermogen vergroten door tijdens evenementen sneller knelpunten te signaleren en direct met passende oplossingen te komen.
Ik wil mijn time management verbeteren door vooraf realistische planningen te maken en mezelf eraan te houden, zodat deadlines beter worden gehaald.
Ik leer effectiever communiceren binnen een professionele setting.
Ik leer zelfstandig een project op te zetten en uit te voeren binnen een organisatie.
Ik leer kritisch te kijken naar processen binnen een organisatie en verbeterpunten aan te dragen.
Leerdoelen
Ik wil mijn communicatievaardigheden versterken door in teamprojecten actief feedback te vragen en te geven om zo de samenwerking te verbeteren
Mijn eerste leerdoel valt onder de competentie samenwerken en communiceren. Mijn uitgangspositie voor dit leerdoel is al redelijk goed. Ik ben een persoon die altijd snel om feedback vraagt zodat ik weet wat er goed gaat en wat er nog beter kan. Toch loop ik er soms tegen aan dat ik het lastig vind om over bepaalde onderwerpen hulp te vragen. Ik denk dat ik mezelf hierin nog wat kan ontwikkelen.
Om dit leerdoel te bereiken zal ik hoofdzakelijk aan de slag gaan van het hebben van een proactieve houding in groepsprojecten en/of stage-uren. Door deze proactieve houding kan ik beter om feedback vragen om op die manier mijn werkwijze te verbeteren.
Ik wil mijn probleemoplossend vermogen vergroten door tijdens evenementen sneller knelpunten te signaleren en direct met passende oplossingen te komen.
Mijn tweede leerdoel valt onder de competentie plannen en organiseren. Voor dit leerdoel sta ik er eigenlijk nog niet zo goed voor. Ik heb nog niet vaak in de praktijk gewerkt op evenement en ik heb daardoor ook nog bijna nooit knelpunten ontdekt en oplossingen hiervoor bedacht. Ik kan dus nog veel leren zodat ik uiteindelijk vanzelf deze knelpunten weet bloot te leggen en te verbeteren.
Om dit doel te bereiken zal het vooral belangrijk zijn om mezelf in situaties te plaatsen waar ik praktijkuren maak op events. Dit kan zij n doormiddel van stage-uren maar ook in de uitvoer van Beroepsproduct Sustainable event. Als ik deze uren in de praktijk maak zal ik goed analyseren en proberen om mijn probleemoplossend vermogen in te zetten en te verbeteren.
Ik wil mijn time management verbeteren door vooraf realistische planningen te maken en mezelf eraan te houden, zodat deadlines beter worden gehaald.
Mijn derde leerdoel valt onder de competentie plannen en organiseren. Ik ben over het algemeen niet zo goed in het plannen. Ik plan meestal in mijn hoofd maar dat botst natuurlijk wanneer je een groepsproject hebt. Ik wil dan ook leren om een effectieve planning bij te houden en er op aan te sturen dat deze ook nageleefd wordt. Ik wil aan het einde van dit jaar een planning op kunnen stelen die duidelijk, concreet en makkelijk volgbaar is.
Om dit te realiseren zal ik voor al mijn schoolopdrachten fysieke planningen gaan maken. Door deze planningen op papier te zetten zijn ze ook makkelijk navolgbaar voor zowel mijzelf als de rest van de groep.
Ik leer effectiever communiceren binnen een professionele setting.
Mijn vierde leerdoel valt onder de competenties samenwerken en communiceren en professionele identiteit. Voor dit leerdoel is mijn uitgangspositie goed. Ik kan uit mijzelf goed inschatten wanneer er professioneel gecommuniceerd moet worden. Ik heb een goede woordenschat en weet wanneer ik welke communicatiestrategie in moet zetten. Een punt wat ik nog kan verbeteren is de professionele communicatie met mensen die dichtbij mij staan, hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld groepsleden. Ik kan soms moeite hebben met een strenge benadering naar mensen die ik goed ken dus op dat gebied kan ik nog veel leren.
Om dit te realiseren zal ik gedurende OP 3 en 4 mezelf forceren om professioneel met mijn groepsgenoten omga. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan het lijden van een serieuze gestructureerde vergadering met mijn groepsgenoten.
Ik leer zelfstandig een project op te zetten en uit te voeren binnen een organisatie.
Mijn vijfde leerdoel valt onder de competentie plannen en organiseren. Ook voor dit leerdoel sta ik er nog niet heel goed voor. Alle projecten die ik heb opgezet en uitgewerkt zijn in groepsverband geweest. Ik heb nog niet veel kunnen oefenen met het zelfstandig opzetten van projecten omdat ik voor mijn gevoel nog niet de competenties bezit om dit voor elkaar te krijgen. Op dit gebied valt dus nog heel erg veel te leren.
Om mezelf toch te ontwikkelen op dit gebied zal ik oefenen door in beroepsproduct aspecten van ons te organiseren evenement zelfstandig uit te voeren. Ik hoop dat ik hierdoor meer ervaring opdoe met de verantwoordelijkheid die ik daardoor op mij neem.
Ik leer kritisch te kijken naar processen binnen een organisatie en verbeterpunten aan te dragen.
Mijn zesde leerdoel valt onder de competentie leidinggeven en ondernemen .Dit leerdoel is al enigszins in ontwikkeling bij mij. Ik ben iemand die altijd met een kritische blik kijkt naar alles wat er om mij heen gebeurd. Ik vind het analyseren van een probleem en het opstellen van eventuele verbeterpunten erg leuk en het gaat mij over het algemeen goed af. Ik denk dat ik mezelf nog wel kan ontwikkelen op dit gebied maar er zal minder werk nodig zijn dan bij andere leerdoelen.
Om te oefenen met dit leerdoel zal ik vooral de schoolopdrachten inzetten. Een aantal van deze opdrachten sluiten heel erg aan bij het onderzoek doen naar knelpunten en het opstellen van de daar bijbehorende verbeterpunten. Ik denk dat ik van deze schoolopdrachten veel kan keren en dat ik door deze opdrachten positief af te ronden erg veel ervaring op kan doen.
Planning
Om gestructureerd aan mijn leerdoelen te werken heb ik een planning gemaakt. Door deze planning aan te houden kan ik op een overzichtelijke manier werken aan mijn ontwikkeling.

Bewijslast
Als bewijslast voor de ontwikkeling kan je terecht bij de gespreksverslagen van de intervisie sessies. Hierin staat beschreven wat anderen vinden van mijn voortgang en ontwikkeling op het gebied van de door mij gestelde leerdoelen.